مثل بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک ، ممکن است شما هم فکر کنید که کسب و کار شما فعلا نیازی به وب سایت ندارد و داشتن آن نمی تواند برای کسب و کارتان منفعتی داشته باشد ؛ و البته برخی هم هستند که چون از کامپیوتر استفاده نمی کنند تصور می کنند حتما مشتریان آن ها نیز از آن استفاده نمی کنند . اما حقیقت این است که امروزه ، بسیاری از مصرف کنندگان ، از طریق اینترنت به جستجوی سرویس یا محصول مورد نیازشان هستند و اگر شما در این صحنه رقابت وجود نداشته باشید رقبای تجاری تان به جای شما خواهند بود . بنابراین حتی اگر کسب و کارتان کوچک باشد و محصول یا خدماتی ارائه می دهید که فکر می کنید نمی توان به صورت آنلاین ارائه داد ، بدون شک باز هم به یک وب سایت نیاز دارید . در زیر به بررسی دلایلی که کسب و کار شما را نیازمند یک وب سایت خوب می کند می پردازیم :
۱- بروشور آنلاین
شرکت ها هزینه های زیادی را جهت تبلیغات در روزنامه ها ، تلویزیون و اقلام چاپی صرف می کنند . این در حالیست که با داشتن یک وب سایت شما می توانید در تمامی این هزینه ها صرفه جویی نمایید . بر خلاف تبلیغات سنتی که خیلی زود تاریخش می گذرد و قدیمی می شود ، مشتریان بالقوه شما می توانند در مورد شما و هر محصولی که ارائه می دهید بصورت آنلاین جستجو کرده و اطلاعات کسب نمایید .
۲- بازار وسیع تر
بازار فروش شما دیگر محدود به مشتریان محلی نیست . این شانس را دارید که روزانه توسط هزاران نفر دیده شوید . امروزه حدود ۹۰ درصد از کاربران اینترنتی یا محصولی را خریداری می کنند و یا برای دریافت خدمات از شرکت ها و سازمان ها با آنها در ارتباط هستند. شما حتی می توانید اطلاعات شرکت و محصولات خود را به زبان های مختلف بر روی وب سایت قرار دهید و تنها به بازار داخلی بسنده نکرده و وسعت کسب و کار خود را به دیگر کشورها بسط دهید .
۳- ارزش تجاری
داشتن وب سایت این حس را در مشتری القا می کند که شما چقدر کسب و کار خود را جدی گرفته اید . امروزه مشتریان شما بیشتر و بیشتر از اینترنت برای پیدا کردن محصول و سرویس هایی که نیاز دارند استفاده می کنند . کسب و کارهای کوچک با داشتن وب سایت ارزش و اعتبار بیشتری پیدا می کنند . بدون آن مشتریان احتمالی شما به سمت رقبایی خواهند رفت که سایت دارند . اگر شما برای کسب و کار خود یک وب سایت دارید اما ظاهر حرفه ای ندارد ، طراحی دوباره سایت شما با ظاهری حرفه ای و ساختاری زیبا ، به مشتریان شما اطمینان بیشتری برای استفاده از محصول یا سرویس شما خواهد داد .
۴- رشد اهداف تجاری
زمانی که شما طرح وب سایت خود را آماده می کنید یا قصد بروزرسانی آن دارید شروع به جستجو و بازبینی در کسب و کارتان می نمایید. با این کار ، خلاء ها ، نقاط ضعف و قوت آن آشکار می گردد و در واقع بهتر و بیشتر با اهداف خود نسبت به شغلتان آشنا می شوید .
۵- نفوذ و تاثیرگذاری
با داشتن یک وب سایت شما می توانید بطور بالقوه هزاران نفر را با محصولات و آموزش های خود آشنا سازید و در تصمیم گیری های آن ها برای انتخاب هایی که می خواهند انجام دهند نفوذ داشته باشید .
۶- بازاریابی
امروزه اینترنت وارد دنیای جدید از بازاریابی و مارکتینگ شده است که قبل از آن وجود نداشت . وب سایت شما می تواند به عنوان یک تکنیک بازاریابی کم هزینه باعث گسترش دامنه کسب و کار و درآمدزایی بیشتر گردد .
۷- فروش اینترنتی آنلاین
ایجاد فروشگاه اینترنتی ، امکان خرید محصولات شما را از طریق درگاه های پرداخت آنلاین ، در کمترین زمان ممکن فراهم می سازد . همچنین مشتریان می توانند دارای پروفایل و تاریخچه خریدشان باشند . در حالت سنتی هر فرد می تواند در هر لحظه فقط به یک شخص کالای خود را عرضه نماید اما در وب سایت به حالت یک به چند تغییر می کند .
۸- دسترسی دائمی
بر خلاف محل کار شما که ممکن است ساعاتی از روز باز بوده و چند روز در هفته تعطیل باشد ، وب سایت شما هر لحظه از شبانه روز باز خواهد بود و به مشتریان اجازه می دهد در تمامی ساعات و روزهای هفته به محصولات و خدمات شما دسترسی داشته باشند .
۹- صرفه جویی در زمان
ارائه اطلاعات برای مشتریان چه از طریق تلفن ، چه حضوری و چه از طریق بروشور و یا ایمیل برای شما زمان بر است . به محض بروزشدن وب سایت ، اطلاعات زیادی مستقیما در اختیار مشتری قرار می گیرد و این برای شما یعنی صرفه جویی در زمان !
۱۰- ارتباط با مشتریان
با ایجاد بخش وبلاگ یا فید سایت (feed) شما می توانید مشتریان خود را از آخرین اخبار ، اطلاعیه ها ، محصولات ، تبلیغات ، عکس و هر نوع محتوای دیگری در مورد کسب و کارتان مطلع سازید .
۱۱- پشتیبانی مشتریان
شما می توانید با استفاده از یک سیستم تیکتینگ (درخواست پشتیبانی) و یا حتی بخش سوالات متداول (faq) هزینه های پشتیبانی و خدمات پس از فروش تان را تا حد زیادی کاهش دهید .
۱۲- اشتغالزایی
آیا ورزش دوست دارید ؟ عکاسی چطور ؟ گفتگو با دیگران ، مطالعه ، فیلم ، موسیقی ؟ پس شما یک ایده برای ایجاد کسب و کار دارید و منتظرید تا عملی شود . اینترنت یک محیط نامحدود برای ایجاد بلاگ هاست که می توانند باعث جذب مخاطبین و درآمدزایی شوند. کافیست موضوعی که دوست دارید را انتخاب کنید و شروع به نوشتن در مورد آن در وب سایت خود کنید .
۱۳- موانع کم برای شروع کسب و کار
شما می توانید با استفاده از برخی سرویس دهندگان طراحی وب ، با صرف هزینه کمتر و بدون مانعی در دنیای مجازی یک وبسایت برای خود داشته باشید که محصولات و خدمات خود را در آنجا به دیگران ارائه دهید .
۱۴- حذف محدودیت ها
با داشتن یک وب سایت ، شما نیازی به داشتن یک محیط اداری و صرف هزینه های دفتری ندارید ، نیازی به اجازه گرفتن از رییس تان یا وکیل شرکت ندارید . مشتریان و یا مخاطبین شما می توانند از محدوده جغرافیایی شهرتان تا دورترین شهرها و کشورها را شامل شوند .
۱۵- معرفی توانایی ها و رزومه
وب سایت ها علاوه بر تاثیرگذاری روی کسب و کارها ، گاه بصورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به ایجاد فرصت های شغلی بهتر برای خودتان نیز می گردند . شما می توانید نمونه کارها ، رزومه و تجربیات خود را به نمایش بگذارید . مدیریت سایت می تواند نشان دهنده فعالیت موثر در حوزه شغلی مدنظرتان باشد و همچنین سابقه کاری خوبی برای شما به حساب بیاید .
۱۶- رقابت با رقبای بزرگ
آیا تا بحال می خواستید کسب و کاری را راه اندازی کنیداما نمی دانستید که چگونه با شرکت ها و سازمان های بزرگ به رقابت بپردازید؟ با ایجاد یک وب سایت زیبا و با استراتژی هدفمند شما می توانید ساختارهای بزرگ را بشکنید . نیازی نیست که بین خود و رقبای تجاری آسمان خراش بسازید ، اما وب سایت شما می تواند دیوار ایجاد شده بین شما و آن ها را فرو بریزد .
۱۷- ارتباط با سایر مدیران
زمانی که شما صاحب یک وب سایت هستید ، می توانید با صاحبان سایت های دیگر به تعامل پرداخته ، کسب و کارهای جدید و ارتباطات شخصی بیشتری را با سایر مدیران ایجاد کنید . این امر منجر به درآمد زایی و شناخت بیشتر در حوزه کاریتان خواهد شد .
۱۸- ایمیل اختصاصی
امروزه روش های سنتی ارسال ایمیل از طریق سرویس دهندگان ایمیل رایگان همچون gmail و yahoomail منسوخ شده است . با داشتن وب سایت شما می توانید ایمیل های اختصاصی خودتان را نظیر email@website.com داشته باشید . تبلیغات و پاسخگویی از این نوع ایمیل ها به مراتب تاثیرگذارتر و حرفه ای تر خواهد بود .
۱۹- باشگاه مشتریان
شما با ایجاد باشگاه مشتریان برای کسب و کار خود ، مشتریان و مخاطبین قبلی خود را نگه داشته و با استفاده از استراتژی های تبلیغاتی هدفمند می توانید روز به روز بر تعداد آنها بیافزایید . سیستم ارتباط با مشتری (CRM) را به خوبی می توانید در این فرآیند ایجاد کنید .
۲۰- اعتبار فوری
آیا تا به حال در فروش خود به صورت آنلاین در شبکه های اجتماعی مسئله داشته اید ؟ و یا برای قانع کردن مشتریان که در یک معامله با شما قرار دارند ؟ شما با داشتن یک وب سایت خوب و سازمان یافته می توانید در معاملات آنلاین خود در نزد مشتری اعتبار پیدا کنید، زیرا مشتری با پروژه و محصولات یا خدمات شما در وب سایت تان سریعا آشنا شده و از آنچه که تا کنون در کسب و کار خود انجام داده اید مطلع می شود و شما با نشان دادن وب سایت خود در گفتگو های آنلاین توسط شبکه های اجتماعی می توانید اعتبار کافی در معامله را بدست آورید.
تالیف و گرد آوری : سجاد عزیززاده
سایر منابع : وب سایت bigmouthmarketing.co / وب سایت نت اسمایل